[ad_1]
Хороша робота має гідно оплачуватися, тому й зрозуміло, що всі спеціалісти очікують на зростання винагороди з часом. Тож як краще просити підвищення зарплати? Як аргументувати, а про що краще не згадувати? На ці питання відповіли HR-фахівці відомих компаній і дали поради, як діяти в такій ситуації.
Спеціалісти Ciklum, SKELAR, Jooble, Boosta, Brainstack_, AllCares, ITExpert та expla розповіли, як підготуватися до розмови з керівництвом, на чому наголосити та чому «кредити в банку» та інші офери — погані аргументи.
Зміст
- 1 Тетяна Гирявець, Global Head of HR Partners, Ciklum
- 2 Анастасія Хижняк, Talent Enablement Director у Jooble
- 3 Ігор Шихов, HRG та co-founder в IT-рекрутинговій агенції ITExpert
- 4 Катерина Юрчук, HRD в Brainstack_
- 5 Наталі Тен, Chief People Officer в expla
- 6 Ірина Козярик, HR Lead у SKELAR
- 7 Аліна Кіреєва, HR Business Partner в Boosta
- 8 Любов Вікторенко, власниця people agency AllCares
- 9 Ірина Мордовець, HR Business Partner в AlphaNovel by SKELAR
Тетяна Гирявець, Global Head of HR Partners, Ciklum
Для того, щоб уникнути непорозумінь і максимізувати шанси на успіх, Тетяна радить заздалегідь з’ясувати, як у компанії відбувається перегляд зарплат. Важливо знати, чи є визначені цикли протягом року, і чи керівник може врахувати очікування працівника в цьому процесі.
«Плануючи таку розмову з менеджером, треба готуватися до аргументованого обговорення. Апелюйте до своїх досягнень, внеску в розвиток компанії та вашого професійного зростання», — радить HR.
Натомість Тетяна не рекомендує вдаватися до маніпуляцій (наприклад, ультиматумів), порівнювати себе з іншими або вигадувати історії про офери від інших роботодавців.
«Це виглядає непрофесійно й викликає негативну реакцію. Варто розуміти, що організація зацікавлена в тому, щоб кваліфіковані, досвідчені колеги працювали якнайдовше. Проте будь-яка організація — це насамперед бізнес зі своєю стратегією, процесами й бюджетами, на яких базуються всі бізнес-рішення, зокрема про перегляд винагород», — пояснила спеціалістка.
Читайте також: Головні помилки та питання про плани на 5 років. Рекрутери дали поради щодо пошуку роботи
Анастасія Хижняк, Talent Enablement Director у Jooble
Анастасія радить аргументувати свій запит на підвищення зарплати відповідно до одного з цих факторів або їхньої комбінації.
- Бізнес-цінність, яку ви створили останнім часом. Наприклад, був завершений проєкт, який дуже сподобався клієнту, та через це в компанії є потенціал майбутньої співпраці з ним.
- Навички, які у вас прокачались останнім часом, та користь, яку вони створюють у вашій ролі, команді та компанії загалом. Наприклад, ви були на курсах та дізнались про нові підходи, які змогли впровадити у своїй роботі, та ще й допомогти колегам.
- Зміна ролі та додаткові ролі чи обовʼязки. Наприклад, ви почали менторити новеньких у команді задля того, щоб вони могли швидше включатись у роботу.
- Зміни ринкового рівня зарплати для вашої ролі. Однак якщо у вас нещодавно був перегляд і ви використовуєте лише цю причину окремо, то вона може виглядати досить слабко. Краще її використовувати в комплексі з іншими та з розумінням того, що ринкові рівні досить умовні: більше значення мають конкретні навички та рівень відповідальності в ролі. У різних компаніях навіть для ролей з однаковою назвою вони можуть сильно відрізнятись.
Спеціалістка зазначає, що не треба засновувати свій запит лише на особистих причинах (наприклад, кредит на житло).
«Наймаючи вас, компанія розраховує отримувати певну цінність за певні фінансові інвестиції, якщо дуже сухо. Тож якщо ваші обставини змінюються, то подумайте, як ви можете створювати більше користі для бізнесу, а відповідно тоді й отримувати вищу компенсацію», — додала Анастасія.
Вона зазначила, що відкрите питання стосовно цінності, яку ви ще можете створювати, може бути хорошим початком відкритої розмови з менеджером та ще й допомогти йому відповідно планувати бюджет на команду.
Натомість Анастасія не рекомендує намагатися дізнаватися, які зарплати в колег, і порівнювати себе з ними для підвищення.
«Ви можете не знати усіх факторів вибору саме такого рівня компенсації для ваших колег, а лише подавати все через свою призму без усіх фактів зі сторони компанії. Такий підхід ще й покаже, що ви готові витрачати час на подібний рід занять замість того, щоб подумати про можливі покращення у своїй роботі», — вважає спеціалістка.
Ігор Шихов, HRG та co-founder в IT-рекрутинговій агенції ITExpert
Ігор зазначив, що для нього діалог про зарплату — це не про «просити».
«Таке формулювання будує специфічну ієрархію між фахівцем і керівником, яка давно неактуальна», — вважає він.
Шихов назвав три основні стратегії для підвищення зарплати, які круто сприймаються менеджерами й не викликають негативу: аргументувати свою цінність, вказати на розширення функціонала або запитати про такі можливості.
Наприклад, знаєте про можливості росту у Team Lead. Можна запитати, що ще вам потрібно зробити для росту в цьому напрямі і на яке підвищення зарплати ви можете розраховувати. Менторинг новачків може бути аргументом, чому ви будете правильним вибором, додав HRG.
Найпростіше це зрозуміти, коли в компанії є внутрішні грейди (рівні) — ви знаєте, що маєте зробити та за який період, щоб очікувати підвищення. Або ж коли є культура створення індивідуальних планів розвитку чи performance reviewоцінка продуктивності з прив’язкою до зарплати чи бонусів. Однак, як пояснив спеціаліст, не в усіх компаніях такі процеси відбуваються системно.
Чого HRG не радить робити:
- вважати, що доплачувати мають лише за роки роботи в компанії;
- пасивно очікувати діалогу про зарплату з менеджером, не показуючи жодної ініціативності;
- раптово запитувати менеджера про зарплату, коли він непідготовлений до цього (краще робити це на зустрічах тет-а-тет);
- приходити до роботодавця з офером з іншої компанії та очікувати, що вас будуть «перекупати» — інколи це спрацьовує, але не на довготривалій перспективі, пояснив фахівець.
Читайте також: Папуга на плечі та співбесіда під снігопадом. Рекрутери розповіли про незвичні інтерв’ю
Катерина Юрчук, HRD в Brainstack_
Якщо у вашій компанії є сталий узгоджений процес перегляду винагороди — опирайтесь на це, вивчайте правила та терміни ревʼю та готуйтесь до зустрічей, пояснила Катерина.
Ініціювати розмову на цю тему варто за умов, якщо у вас збільшилось навантаження, ви взяли додаткову відповідальність, результати вашої роботи є визначними.
Катерина також порадила, як підготуватися до зустрічі та до кого звертатися.
- Проаналізуйте та опишіть свої досягнення у вигляді конкретних виконаних завдань або досягнутих KPI, та терміни їх досягнення. За можливості зацифруйте результат виконаних завдань та їхній вплив та цінність на досягнення цілей компанії.
- Ініціюйте 1-1 з лінійним менеджером або при черговій подібній зустрічі обговоріть це питання, озвучте вашу аргументацію та попросіть фідбек.
- Озвучте цей запит вашому HR для подальшого обговорення можливого підвищення
Чого точно не варто робити.
- Порівнювати свою винагороду з різного роду рейтингами подібних ролей та років досвіду. Катерина пояснила, що не вірить у релевантність цих рейтингів, бо кожна компанія має свої вимоги до рівня експертності кандидатів, різні завдання, різну оцінку перформансу.
- Базувати свій запит виключно на особистих фінансових потребах у цей період. Краще аргументувати свій запит на цінності, яку ви приносите компанії.
- Використовувати погрози й плітки на кшталт «я піду шукати новий офер», «мій колега працює погано». Катерина пояснила, що це виглядає непрофесійно.
Наталі Тен, Chief People Officer в expla
Наталі порадила спершу дослідити ринок, адже в більшості випадків компанії орієнтуються на ринковий порядок сум.
«Перегляньте найбільш цільові джерела пошуку роботи, які можуть показувати дані по зарплатах. Зазвичай це сайти пошуку роботи або рекрутмент-компанії. Також можна дослідити спеціалістів у нетворку, якщо вони можуть поділитися даними», — пояснила спеціалістка.
Далі потрібно підготуватися до розмови з керівництвом. Наталі радить слідувати такій структурі:
- мета зустрічі чи розмови;
- опис досягнень та внеску в результати відділу чи компанії;
- сильні сторони та цілі на подальший розвиток;
- озвучення ринкових цифр та даних з різних джерел (для розуміння, чому ви хочете конкретні суми);
- пропозиція, що конкретно ви б хотіли отримувати та чому компанія отримає додатковий плюс, якщо погодиться на ваші умови.
Спеціалістка радить бути готовими до відкритого діалогу та аргументації з боку керівництва.
А ось від чого краще утриматись:
- погрози та ультиматуми: зберігайте спокій, не починайте «махати дубинкою»;
- не робіть основним аргументом ваші персональні проблеми в житті — це ніяк не стосується вас як спеціаліста, говоріть про свої досягнення на роботі, а не «кредити в банку»;
- необґрунтовані причини — знайдіть цінні результати своєї роботи.
Також врахуйте, що підняття зарплати — це не завжди швидкий процес, тому домовляйтеся про комфортні терміни та узгоджуйте всі етапи процесу і ваші очікування.
Читайте також: Спам і завеликі очікування. Рекрутерка розповіла про помилки початківців під час пошуку роботи
Ірина Козярик, HR Lead у SKELAR
Ірина дала такі поради, як краще говорити про підвищення зарплати.
- Опрацюйте фідбек по своїй роботі (виконаних цілях, реалізованих проєктах тощо) та на базі нього підготуйте аргументи «за» підвищення зарплати.
- Пропрацюйте аргументи на можливі заперечення менеджера.
- Якщо є очікування про підвищення, обговорюйте це завчасно, щоб вирівнятись в очікуваннях та за потреби мати можливість «підтягнути» те, що може завадити отримати підвищення.
- Якщо умови підвищення не обговорювались раніше, не очікуйте моментальної відповіді менеджера.
- Пропрацюйте можливість довгострокових домовленостей зі своїм менеджером про кар’єрне та фінансове зростання. Це можуть бути довгострокові цілі, роудмап зростання всередині компанії тощо.
Чого краще уникати:
- відсутності підготовки зі свого боку;
- табуйованості теми зарплати й відсутності обговорення цього питання напередодні;
- ультиматумів і торгів.
Аліна Кіреєва, HR Business Partner в Boosta
Перша та головна порада від Аліни — просити підвищення треба завчасно.
«Найгірший кейс — це коли ви не проявили ініціативу раніше, а тепер вже не можете більше чекати та готові звільнятися. Варто розуміти, що існують менеджери, які не ініціюють рейзи на своєму боці, а чекають, коли співробітник самостійно порушить це питання», — додала спеціалістка.
Вона пояснила, що це варто робити заздалегідь, бо в кожній компанії існують свої унікальні процеси. Тож якщо ви не підпорядковуєтеся напряму СЕО бізнесу, який може приймати рішення про підвищення самостійно, то погодження рейзу може зайняти певний час або ж є необхідність закласти це в бюджет на наступний місяць, квартал тощо.
Також часто буває, що для підвищення висувають певні умови (щось виконати, якось себе проявити), тому варто закладати час і на це, звернула увагу спеціалістка.
Аліна зазначила, що побажання щодо зарплати варто озвучити на одній з регулярних 1-1 зустрічей з тімлідом. «Можна завчасно попередити менеджера про те, що на дзвінку хотіли б обговорити питання винагороди. Так він матиме можливість підготуватися до цієї розмови», — пояснила спеціалістка.
Також вона радить підготувати аргументи: зверніть увагу на хороші результати впродовж певного періоду часу, досягнуті або перевиконані KPI, збільшення відповідальності, довготривалу якісну роботу без рейзів (понад рік чи два, наприклад).
«Не бійтеся говорити про свої досягнення. Адже хоч менеджер і працює з вами та бачить вашу роботу, він не думає лише про неї. Якщо ви підготуєте для керівника файл із вашими результатами, йому буде легше ухвалити рішення та аргументувати ваш рейз. А ви додатково продемонструєте, що cправді зацікавлені в продовженні співпраці», — додала спеціалістка.
Якщо у вас із менеджером довірливі стосунки, можна використовувати аргументи про ваші знання винагород в інших компаніях. Проте однозначно не варто цим маніпулювати, адже ви працюєте саме тут і в кожній компанії є свої правила та можливості.
Окрім того, не варто просити підвищення у вигляді ультиматуму, погрожувати звільненням або тим, що знаєте, скільки отримує ваш колега.
«Таким людям зазвичай зарплату не підіймають, адже для кожної компанії першочергово важлива мотивація спеціаліста працювати саме тут. Також не забувайте про попередні домовленості, якщо вони були. Якщо ви прийдете за підвищенням раніше погодженого терміну, це може знизити довіру менеджера до ваших слів», — вважає Аліна.
Любов Вікторенко, власниця people agency AllCares
Любов вважає, що коли ви когось про щось просите, то в більшості випадків одразу опиняєтесь у програшній позиції. Тому вона радить підходити до цього питання максимально проактивно:
- якісно виконувати свої робочі завдання, за можливості виходити за рамки та брати на себе більше завдань та відповідальності;
- розвиватись як спеціаліст — проходити тренінги, курси, додаткове навчання тощо (для того, щоб завжди бути «на хвилі» того, що відбувається у професійній сфері);
- будувати гарні стосунки з колегами, підлеглими, керівниками;
- розвивати стратегічне й бізнес-мислення — розуміти, які ваші дії чи вашого відділу впливають на успіх та результати бізнесу.
«Якщо у вас будуть хороші результати у вищезгаданих пунктах, то, скоріше за все, вам і не доведеться навіть заводити розмову про підвищення зарплати. Будь-який адекватний бізнес, який бачить людину, що дає високі результати, буде сам як підвищувати зарплату, так і виплачувати бонуси та просувати людину карʼєрними сходинками», — вважає Любов.
Спеціалістка пояснила, що саме таких людей компанії зазвичай бояться втратити й роблять максимум для того, щоб вони залишались працювати.
Ірина Мордовець, HR Business Partner в AlphaNovel by SKELAR
Ірина зазначила, що розмова про підвищення зарплати може бути стресовою та незручною. Тож правильний підхід і підготовка можуть збільшити шанси на успіх запиту до менеджера.
Посприяє успіху:
- Підготовка та аналіз. Визначте свої досягнення та цінність вкладу в бізнес. Завжди посилайтесь на конкретні досягнення: вкажіть конкретні проєкти, які були успішно реалізовані, не забувайте про факти та цифри.
- Extra value. Розкажіть, над якими додатковими проєктами працювали, брали на себе нові обов’язки чи перевиконали цілі.
- Додайте інформацію про ринкову зарплату для своєї позиції, якщо вважаєте, що зарплата не відповідає ситуації на ринку.
Краще уникати:
- Вимог перегляду винагороди без аргументів. Краще підготувати аргументи, чому ви вважаєте, що заслуговуєте на підвищення.
- Обману або перебільшення досягнень. Краще бути об’єктивними та чесними.
- Негативного тону спілкування або маніпуляцій.
«Намагайтеся бути відкритим до діалогу. Навіть якщо зараз ви отримаєте відмову — запитайте, що можете зробити, щоб отримати підвищення у майбутньому», — підсумувала Ірина.
- Нагадаємо, раніше українські рекрутери радили, як не втрачати мотивацію при пошуку роботи. Навіть якщо на 100 відгуків кандидат отримує стільки ж відмов.
[ad_2]
Источник